Podczas prowadzenia i wspierania kampanii politycznej, angażowanie się w sprawy wyborców jest niezbędne dla zdrowej demokracji. Aby to osiągnąć, partie polityczne, osoby prowadzące kampanie i kandydaci będą komunikować się z wyborcami przy użyciu różnych metod marketingowych. Może to obejmować szereg bardziej bezpośrednich strategii marketingowych, takich jak wysyłanie zaadresowanej poczty, e-maili oraz wykonywanie bezpośrednich połączeń telefonicznych.

Jeśli zamierzasz włączyć metody marketingu bezpośredniego do swojej kampanii, musisz zrozumieć zasady i przepisy z tym związane, aby zrobić to z powodzeniem.

Zgodnie z ogólnym rozporządzeniem UE o ochronie danych (GDPR) istnieją szczegółowe zasady, których należy przestrzegać w przypadku marketingu bezpośredniego na rzecz partii politycznej.

Co oznacza termin "marketing bezpośredni".

Chociaż GDPR nie definiuje "marketingu bezpośredniego", projekt ustawy o ochronie danych osobowych, który jest obecnie przedmiotem debaty, zawiera definicję podobną do tej, która znajduje się w sekcji 11 ustawy o ochronie danych z 1998 r. Definiuje ona marketing bezpośredni jako: "marketing bezpośredni". Definiuje ona marketing bezpośredni jako:

"...przekazywanie (za pomocą dowolnych środków) wszelkich materiałów reklamowych lub marketingowych, które są skierowane bezpośrednio do konkretnych osób fizycznych".

Marketing bezpośredni obejmuje komunikację "skierowaną do konkretnych osób", czy to za pośrednictwem poczty, poczty elektronicznej, wiadomości tekstowych czy rozmów telefonicznych. Dlatego też mailingi i ulotki bezadresowe lub adresowane jedynie do "najemcy" nie mieszczą się w ustawowej definicji "marketingu bezpośredniego".

Warto również zauważyć, że marketing bezpośredni obejmuje również promocję apeli o fundusze lub wsparcie dla kampanii, a więc w zasadzie wszystko, co zachęca osoby do podjęcia jakiejś formy działania.

Dodatkowo, kandydaci, partie polityczne i osoby prowadzące kampanie referendalne mają prawo (w zależności od rodzaju wyborów lub referendum) do wysłania "adresu wyborczego" pocztą Freepost, zaadresowanego do osoby fizycznej lub bezadresowego, na każdy adres pocztowy. Tego typu wysyłka pocztą Freepost nie stanowi "marketingu bezpośredniego".

Jeśli chcesz uzyskać więcej informacji na temat tego, co jest klasyfikowane jako marketing bezpośredni, zapoznaj się z Przewodnikiem marketingu bezpośredniego ICO (Information Commissioner's Office).

Gromadzenie danych osobowych


Przekazywanie wiadomości opinii publicznej jest niezbędne dla zdrowego społeczeństwa demokratycznego, a w tym celu osoby prowadzące kampanię i kandydaci mają wiele sposobów na dotarcie do wyborców. Jednakże, prawo wyborcze musi być przestrzegane przez cały czas.

Podobnie jak ustawa o ochronie danych osobowych, GDPR wymaga, aby przetwarzanie danych osobowych było uczciwe, co generalnie wymaga od organizacji przejrzystości i poinformowania osób fizycznych, w jaki sposób zamierza wykorzystać ich dane osobowe, w tym komu informacje te zostaną udostępnione.

Jak można sobie wyobrazić, jeśli ludzie poprosili, aby się z nimi nie kontaktować, a potem nagle otrzymują od Ciebie telefony i e-maile, może to być frustrujące dla danej osoby i uniemożliwić jej głosowanie na Ciebie - jest to również niezgodne z prawem.

Zgodnie z ICO, partia polityczna, kandydat lub osoba prowadząca kampanię ma prawo do wysłania pojedynczej korespondencji wyborczej lub referendalnej za pośrednictwem Freepost. W tym pojedynczym mailingu należy uzyskać zgodę na wysyłanie dalszych wiadomości marketingowych, prosząc wyborcę o wyrażenie zgody.

Marketing drogą pocztową

Jeżeli zamierzają Państwo wysyłać wiadomości promocyjne pocztą, należy upewnić się, że respektują Państwo wszelkie prośby osób, które nie życzą sobie, aby kontaktowano się z nimi w ten sposób. Ponadto, jeśli w danym przypadku będziesz zbierać informacje bezpośrednio od danej osoby, ważne jest, abyś uzyskał jej wyraźną zgodę na dalsze wysyłanie do niej materiałów marketingowych.

Jednakże, nie pozwól, aby to zniechęciło Cię do włączenia ulotek wyborczych do Twojej strategii marketingowej, ponieważ wyborcy potrzebują tych informacji, aby w pełni zrozumieć, za czym opowiada się Twoja partia i co obiecujesz zrobić, jeśli zostaniesz u władzy.

Ulotki wyborcze są niezwykle skuteczną strategią dla kampanii wyborczej i nie powinny być pomijane ze względu na zasady i przepisy marketingowe. Jeśli zadbasz o przestrzeganie tych zasad, większość osób, które otrzymają ulotki wyborcze, będzie zadowolona z faktu, że uzyskała te informacje drogą pocztową.

Możesz również rozprowadzać ulotki wyborcze i ulotki w określonym obszarze bez użycia danych osobowych. Oto dokładnie jak sprawić, aby Twoje ulotki były zgodne z GDPR.

Marketing przez telefon



Jeśli zamierzasz zadzwonić do konkretnej osoby, aby zachęcić ją do udziału w Twojej kampanii, musisz się upewnić, że osoba ta wyraziła na to zgodę. Większość ludzi prawdopodobnie nie zareaguje pozytywnie na kontakt telefoniczny bez ich zgody, co warto wziąć pod uwagę podczas wykonywania połączeń telefonicznych w ramach strategii kampanii.

Jeśli zamierzasz korzystać z połączeń telefonicznych w ramach kampanii marketingu bezpośredniego, musisz upewnić się, że są one sprawdzane pod kątem Serwisu Preferencji Telefonicznych - połączenia mogą być wykonywane tylko wtedy, gdy dana osoba zarejestrowała się w TPS.

Jeśli masz zamiar zadzwonić do osoby, która wyraziła na to zgodę, musisz upewnić się, że:
- Zidentyfikować się na początku rozmowy;
- Upewnić się, że Twój numer nie został utajniony;
- Na żądanie podać numer (który będzie bezpłatny), pod którym dana osoba może się skontaktować, aby jej nazwisko zostało usunięte z listy.


Zasady dotyczące automatycznych połączeń marketingowych są jeszcze bardziej rygorystyczne, ponieważ wiele osób uważa, że automatyczne połączenia są natrętne i niepokojące, więc warto wziąć to pod uwagę w pierwszej kolejności, decydując, czy chcesz włączyć je do swojego planu marketingu bezpośredniego.

Musisz mieć konkretną zgodę danej osoby, jeśli zamierzasz wysłać do niej zautomatyzowane połączenie marketingowe. Jeśli uzyskasz zgodę, musisz podać nazwę swojej organizacji, adres kontaktowy lub bezpłatny numer telefonu i upewnić się, że numer nie zostanie utajniony.
W 2010 r. The Guardian opublikował artykuł na temat łamania przez Partię Pracy zasad dotyczących automatycznych połączeń telefonicznych.

Zgodnie z artykułem Partia Pracy;

" ... naruszyli przepisy dotyczące prywatności poprzez wykonywanie niechcianych automatycznych połączeń telefonicznych z nagraną wiadomością od aktora Coronation Street Liz Dawn do prawie pół miliona osób, komisarz ds. informacji orzekł dzisiaj.

Labour musiała wówczas przerwać kampanię, co oznaczało stratę pieniędzy, czasu i wyborców.
Dlatego też, nie tylko łamanie zasad jest niezgodne z prawem, ale może również stworzyć negatywną prasę wokół Twojej kampanii i zrujnować Twoje szanse na objęcie władzy.

Więcej informacji na temat rozmów marketingowych można znaleźć w Przewodniku ICO na temat marketingu telefonicznego.

Marketing za pośrednictwem "poczty elektronicznej".


Poczta elektroniczna obejmuje wiadomości e-mail, wiadomości tekstowe, media społecznościowe, wiadomości wideo i pocztę głosową. Musisz upewnić się, że posiadasz konkretną zgodę na kontaktowanie się z osobami za pośrednictwem tych kanałów.

Ponadto, podobnie jak w przypadku innych metod marketingu bezpośredniego, organizacja musi określić w wiadomości elektronicznej, kim jest i podać adres, aby osoba fizyczna mogła poprosić o zaprzestanie dalszego kontaktu, jeśli sobie tego życzy.

Jeśli zebrano informacje o osobach z poprzednich kampanii, należy dokładnie ocenić, czy można się z nimi ponownie skontaktować za pomocą innej kampanii.

Jeżeli zdobyłeś informacje o danej osobie w sposób uczciwy i za jej zgodą, to wszystkie formy poczty elektronicznej mogą być fantastycznym sposobem komunikacji z wyborcami.

Przykład tego, czego nie należy robić, partia polityczna Britain First złamał kodeks reklamowy w 2016 roku, według ASA, wysyłając niechciane wiadomości. Artykuł z The Guardian powiedział;

"Jeden odbiorca skarżył się do watchdoga, ponieważ wiadomość - która zawierała linki do zapisania się na członkostwo - została wysłana niechciana.
"...ASA powiedział, że nie było dowodów, aby pokazać, że odbiorca dał wyraźną zgodę na otrzymywanie e-maili marketingowych. Dlatego orzekła, że reklama naruszyła kodeks reklamowy i powiedziała Britain First, aby nie wysyłać e-maili marketingowych do konsumentów bez ich wyraźnej zgody."

Dlatego ważne jest, abyś upewnił się, że wszystkie dane osobowe, które otrzymujesz, zostały uzyskane za wyraźną zgodą, w przeciwnym razie może to sfrustrować wyborców i stworzyć niechcianą, negatywną prasę.

Dlaczego Twoja partia musi przestrzegać przepisów?

Po pierwsze, rozumie się samo przez się, że osoby prowadzące kampanię powinny szanować dane osobowe poszczególnych osób i korzystać z ich informacji w sposób uczciwy i ostrożny, upewniając się, że uzyskali wyraźną zgodę, chyba że są to uzasadnione interesy. Ponadto nieprzestrzeganie GDPR jest przestępstwem i może skutkować grzywnami w wysokości do 20 milionów euro lub 4% rocznego światowego obrotu w przypadku poważnego naruszenia wymogów.

Ponadto, zasady te zostały stworzone, aby zapewnić, że osoby fizyczne nie czują się wykorzystywane i nękane, więc bardziej niż prawdopodobne jest, że złamanie tych zasad byłoby szkodliwe dla Twojej kampanii, ponieważ może zdenerwować wyborców.

Z drugiej strony, ważne jest, aby Twoja partia w sposób spójny komunikowała swoje przesłanie z wyborcami, a marketing bezpośredni, jeśli jest prowadzony prawidłowo, może być niewiarygodnie skutecznym sposobem na osiągnięcie tego celu. Najważniejszą kwestią jest upewnienie się, że nie kontaktujesz się z nikim, kto nie chce, aby się z Tobą kontaktowano i skoncentrowanie się na tych, którzy tego chcą.

Jak najlepiej dotrzeć ze swoim przekazem do tych, którzy chcą, aby do nich dotarto? Jakich druków do kampanii wyborczej potrzebujesz? Zapoznaj się z naszą pełną ofertą tutaj.

Jeśli szukasz dalszych inspiracji do prowadzenia kampanii politycznej, sprawdź nasz post o tym, co jest potrzebne do prowadzenia skutecznej kampanii wyborczej. A jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat najlepszych praktyk kampanii politycznych dotyczących direct mail, zapoznaj się z oficjalnymi wytycznymi ICO, które znajdziesz tutaj.