Firmy internetowe szaleją na punkcie treści. Treść jest tym, co sprzedaje produkty/usługi, angażuje odbiorców i definiuje markę. Jednak jakość wielu treści online jest niska. I choć może to rozczarować każdego, kto musi je przeczytać, oznacza to, że autorzy treści/ copywriterzy tacy jak Ty mają szansę podnieść poprzeczkę i wyrobić sobie markę. 

W tym poście zamierzamy zbadać dokładnie, jak to zrobić. Będziemy patrzeć na to, co sprawia, że dla wielkich treści online i zapewnić Państwu kilka wskazówek, aby dostać się na szybkiej ścieżce do pisania niektórych z nich dla siebie.

 

CZYM JEST CONTENT?

Zanim zagłębimy się w szczegóły tego, jak pisać świetne treści, ważne jest, abyśmy zrozumieli, czym właściwie jest treść.

Treść jest bardzo szerokim terminem, co czyni go nieco trudnym do zdefiniowania. W świecie marketingu online, jest on luźno używany w odniesieniu do informacji pisanych, takich jak artykuły na blogu, posty w mediach społecznościowych i kopie stron internetowych, które firmy wykorzystują do angażowania swoich odbiorców i ostatecznie do sprzedaży swoich produktów i usług.

Jednak treść nie zawsze występuje w formie tekstu. Może również odnosić się do informacji wizualnych, takich jak pokazy slajdów i filmów, a nawet materiałów audio, takich jak podcasty. Dla celów i zakresu tego artykułu, będziemy jednak używać tego terminu do opisania informacji pisanych.

 

DLACZEGO CONTENT JEST TAK WAŻNY?

Treść jest centralną częścią marketingu internetowego. To właśnie one pomagają firmom wyróżnić się na tle konkurencji i pozwalają na dostarczenie właściwego przekazu do serca klientów.

"Sukces Twojej strony internetowej zależy przede wszystkim od jej zawartości. Ostatecznie to właśnie treść zdobywa portfele Twoich klientów. Wszystkie inne elementy Twojej strony (design, wizualizacje, wideo, itp.) pełnią drugorzędną rolę pomocniczą. Jeśli masz efektywny tagline, świetny design tylko wzmocni jego skuteczność. Design sam w sobie nie sprzedaje" - pisze Andrew Kucheriavy w Intechnic.

Poza tym, że treści pomagają firmom zwiększać konwersję, pozwalają im również angażować odbiorców poprzez kanały social media. Dzieląc się wysokiej jakości treściami ze swoimi zwolennikami na Facebooku, Twitterze, Instagramie i innych kanałach, firmy są w stanie rozwijać swoją markę i prezentować się jako eksperci w swojej branży.

To z kolei pomaga im budować zaufanie i lojalność wobec marki, co ostatecznie sprawia, że klienci wracają do nich przez wiele lat.

Wreszcie, wraz z rozwojem wyrafinowanych i złożonych algorytmów wyszukiwania przez wyszukiwarki takie jak Google, Bing i Yahoo, świetna treść jest teraz ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej dla SEO.

Kilka lat temu, firmy były w stanie uplasować się w Google po prostu poprzez spamowanie słów kluczowych. Obecnie Google jest znacznie bardziej skoncentrowane na użyteczności i jakości strony internetowej. Aby zapoznać się ze szczegółowym opisem znaczenia świetnej treści dla SEO, sprawdź ten artykuł autorstwa kissmetrics.

 

JAK PISAĆ ŚWIETNE TREŚCI

Teraz, kiedy już zdefiniowaliśmy czym jest treść i krótko omówiliśmy dlaczego jest ona tak ważna, przejdźmy do nauki pisania świetnych treści. Oto 6 wskazówek, które pomogą Ci pisać treści jak profesjonalista:

 

1. TRZYMAJ SIĘ KRÓTKO

Wszystkie świetne treści muszą być zwięzłe i jasne. Nie rozwlekaj się godzinami jak student próbujący zmieścić się w limicie słów, a już na pewno nie próbuj nikomu zaimponować swoim skomplikowanym słownictwem.

Oto kilka prostych sposobów, aby upewnić się, że Twoje treści są jasne i zwięzłe:

  • Zastępuj frazy słowami. Na przykład zwroty takie jak "the reason for" i "due to the fact that" można zastąpić słowami "because" lub "since".
  • Używaj głosu czynnego. Podczas gdy zdania bierne są łatwe do zrozumienia, mogą być zbyt długie. Aby dowiedzieć się o różnicach między głosem biernym a czynnym, kliknij tutaj.
  • Usuń zbędne pary. Są to słowa o podobnym znaczeniu, takie jak "każdy", "specyficzne szczegóły" i "ostateczny wynik".
  • Usuń zbędne określniki i modyfikatory. Są to słowa, które nie dodają żadnego znaczenia do zdania, takie jak "w zasadzie", "specyficzny", "indywidualny" i "zdecydowanie".

2. ZNAJDŹ WARTOŚĆ, KTÓRA STOI ZA TWOIM PRZEKAZEM

Zanim rozpoczniesz pracę nad treścią, upewnij się, że rozumiesz cel tego, co robisz.

Prostym sposobem na to jest podsumowanie celu treści, którą piszesz, tak zwięźle, jak to tylko możliwe (celuj w 1 do 2 zdań). Kiedy już to zrobisz, zapisz na górze strony, nad którą pracujesz, aby przypomnieć sobie o tym celu.

Poświęcenie dodatkowego czasu na zrozumienie wartości tego, co robisz, pomoże Ci zachować koncentrację i zaoszczędzi czas na dłuższą metę.

 


"Jako copywriter, Twoim zadaniem jest przede wszystkim rozgryźć wartość w tym, co sprzedajesz, a następnie ująć ją w jasne, zwięzłe i przekonujące słowa" - pisze Eddie Shleyner na HubSpot.


 

3. SPRAW, BY TWOI CZYTELNICY POCZULI SIĘ WYJĄTKOWO

Jeśli jest jedna rzecz, której pragną wszyscy ludzie, to jest to poczucie bycia wyjątkowym. Spraw, aby Twoi czytelnicy poczuli się ekskluzywnie, a będziesz o krok bliżej do tego, aby skorzystali z Twojej oferty.

Istnieje wiele sposobów na wywołanie wrażenia ekskluzywności w Twoich treściach. Spróbuj powiedzieć swoim czytelnikom, że zostali "ręcznie wybrani" do danej oferty lub że mają "ekskluzywny" dostęp do artykułu.

Oto kilka przykładów treści, które wykorzystują ekskluzywność, aby przyciągnąć czytelników/klientów:

  • American Express: Członkostwo ma swoje przywileje.
  • Google: Zaprosił wybranych użytkowników do przetestowania oprogramowania Google+ w wersji beta.
  • Spotify: Używa invite-only, aby zwijać nowych darmowych użytkowników i zachęcać do płatnych subskrypcji.
  • The 11K Club: Promował ograniczoną ilość subskrypcji do klubu z jedną niesprecyzowaną korzyścią.

 

4. WYKORZYSTAJ EMOCJE

Emocje leżą u podstaw wielkich decyzji. To one skłaniają nas do zmian w naszej karierze, to one dyktują nam, w jaki sposób wchodzimy w interakcje między sobą, a także to one napędzają sprzedaż.

"Jeśli chodzi o przekonywanie potencjalnych klientów, cechy Twojego produktu lub usługi zaprowadzą Cię tylko do pewnego momentu. Dlaczego? Ponieważ cechy przemawiają do logicznego mózgu potencjalnego klienta. A zakupy nie są napędzane przez logikę. Opierają się na emocjach, co wyjaśnia, dlaczego dobre reklamy sprawiają, że chce nam się śmiać, płakać lub podnieść słuchawkę telefonu, aby zadzwonić do domu" - pisze Eddie Shleyner.

Jednak wykorzystanie emocji w takich rzeczach, jak sprzedaż czy teksty marketingowe może być trudne, zwłaszcza gdy mamy do czynienia ze złożonym, technicznym tematem.

Dobrym sposobem na wprowadzenie emocji do treści jest skupienie się na tym, dlaczego w ogóle je tworzysz i zapomnienie o cechach lub korzyściach z usługi/produktu, który promujesz.

Wyobraź sobie, że piszesz tekst sprzedażowy dla strony internetowej sprzedającej systemy zabezpieczeń domu. Zamiast skupiać się na funkcjach tego, co sprzedajesz, skupić się na tym, dlaczego klienci powinni być patrząc kupić to, co sprzedajesz, a mianowicie w celu ochrony ich samych i ich rodzin.

Czyniąc to pozwoli Ci połączyć się na poziomie osobistym z klientami, a nie nudzi ich do śmierci z technicznych szczegółów. Oto przykład wielkiego emocjonalnego akapitu o bezpieczeństwie WordPress, zaczerpnięty z artykułu na Copyblogger.

"Moja żona i ja mieliśmy kiedyś ten koszmar. Nasz sen został zabrany od nas przez kogoś, kogo nigdy nie spotkaliśmy, kogoś, kto nie mógł dbać o to, że strona internetowa, którą zrujnowali dla nas, pomogła umieścić jedzenie w ustach naszych dzieci."

 

5. STWÓRZ POTRZEBĘ

Dobre treści zachęcają ludzi do podjęcia działania. Świetne treści zachęcają ich do podjęcia tego działania TERAZ. Wykorzystanie pilności w pisaniu pozwala dać odbiorcom dodatkowy bodziec, którego potrzebują, aby kupić produkt lub wziąć udział w promocji.

Prostym sposobem na stworzenie pilnej treści jest użycie określeń takich jak "teraz", "dzisiaj" lub "ostatecznie".

"Te słowa pomagają wzmocnić świadomość, że oferta istnieje tylko przez ograniczony czas i jeśli chcą z niej skorzystać, muszą podjąć działania w najbliższym czasie" - pisze Nicki Krawczyk w artykule na Filthy Rich Writer.

Ważne jest, aby zauważyć, że przesadzanie z tymi terminami może sprawić, że będziesz wyglądał jak nachalny sprzedawca samochodów. Upewnij się, że używasz pilnych terminów oszczędnie, w przeciwnym razie możesz ryzykować, że odepchniesz swoich odbiorców.

Oto kilka świetnych przykładów terminów/zwrotów, które tworzą pilność:

  • Dziś
  • Ograniczony czas
  • Teraz
  • Ostatni
  • Koniec

Aby uzyskać bardziej kompletną listę, sprawdź ten artykuł na The eCommerce Expert.

 

6. POZNAJ SWOJĄ GRUPĘ DOCELOWĄ

Jest to prawdopodobnie najbardziej wartościowa wskazówka dla każdego, kto chce pisać treści. Bez względu na to, jak dobrze opanujesz poprzednie wskazówki, jeśli nie spróbujesz poznać swojego docelowego czytelnika, będziesz błądził po omacku.

"Najbardziej skuteczni wędkarze zmieniają swoją przynętę w zależności od ryby, którą chcą złapać. Wiedzą, że na przykład bassy łowią na dżdżownice. Karpie uwielbiają kukurydzę. Kraby dobrze reagują na gumowe przynęty. Rybacy dostosowują również swoją technikę w zależności od pory dnia, warunków wodnych i pory roku" - pisze Eddie Shleyner.

Podobnie jak rybacy w tej analogii, jeśli chcesz złapać swoich czytelników na haczyk, poświęć trochę czasu na poznanie ich.

Doskonałym sposobem, aby dowiedzieć się więcej o swojej publiczności jest przeprowadzenie badania rynku. Spójrz na popularne strony internetowe produkujące treści podobne do tych, które planujesz opublikować.

Jeśli piszesz na przykład dla bloga sportowego, śledź inne popularne blogi sportowe i notuj, jakiego rodzaju historie publikują, jak piszą, jak formułują nagłówki, jakich obrazów używają, a nawet do jakich zasobów się odwołują.

Rozważ również zbadanie niektórych sieci społecznych związanych z Twoim tematem. Na przykład, jeśli piszesz o SEO, zbadaj popularne fora internetowe i strony w mediach społecznościowych, aby zorientować się, o czym dyskutują Twoi czytelnicy.

Na koniec, stwórz "personę czytelnika". Pomyśl o tym jako o reprezentacji idealnego czytelnika, opartej na informacjach, które zebrałeś w ramach swoich badań.

Tworzenie zabójczych treści nie jest łatwe. Rozwinięcie umiejętności poruszania ludzi swoim pisaniem może wymagać ciężkiej pracy, determinacji, badań oraz wielu prób i błędów.

Jednak wskazówki, które omówiliśmy powyżej, stanowią solidną podstawę, która pomoże Ci zacząć. Aby uzyskać więcej wskazówek dotyczących pisania treści, sprawdź niektóre z następujących zasobów internetowych:

  • Hubspot Content Marketing
  • Czarujący Marketing
  • Copyblogger