Zapalają się świąteczne lampki, w powietrzu unosi się zapach grzanego wina, a Ty pozbywasz się świątecznych swetrów. Wiemy jednak, że prowadzenie małej firmy o tej porze roku wiąże się również z długimi godzinami pracy i presją zamówień w ostatniej chwili - a wszystko to przy jednoczesnej próbie dotrzymania zobowiązań osobistych (byliśmy tam!). Spotkaliśmy się z trzema naszymi klientami, aby poznać ich najważniejsze wskazówki, jak przetrwać święta w małej firmie.


Dash Design

Po pierwsze, spotkaliśmy się z Carlą (i jej psim asystentem Dashy!), założycielką Dash Design, małej, artystycznej firmy z siedzibą w Scottish Borders.

Opowiedz nam trochę o Dash Design

Obecnie pracuję przy kuchennym stole, ale mam wielkie marzenia, aby się rozwijać. Dostarczamy całkowicie szyte na miarę papeterie, kartki i prezenty. Zaczynaliśmy od kilku akwarelowych kartek, ale w ciągu ostatniego roku Dash Design naprawdę zyskało uznanie w okolicy i poza nią.

Obecnie prowadzimy warsztaty kaligrafii, sprzedajemy limitowane edycje druków oraz tworzymy piękną papeterię ślubną i oznakowanie. Jedną z rzeczy, która czyni nas obecnie wyjątkowymi, jest osobisty charakter każdego zamówienia. Mam nadzieję, że w miarę jak będziemy się rozwijać, nigdy tego nie stracimy!

Nie jesteśmy jeszcze na poziomie strony internetowej (za mało czasu!), więc każde zamówienie załatwiamy przez media społecznościowe i mnóstwo wiadomości! Jesteśmy też jedną z niewielu firm stacjonarnych w Borders, które zajmują się szyciem na miarę, i mam nadzieję, że jest kilka rzeczy, które wyróżniają nas spośród innych.

Co zainspirowało Cię do stworzenia Dash Design?

Do założenia własnej firmy zainspirowało mnie to, że praca w biurze od 9 do 5 po prostu nie była dla mnie - a ja nie byłam do niej przekonana! Uwielbiam spędzać czas na świeżym powietrzu i chciałam mieć możliwość elastycznego kształtowania swojego harmonogramu pracy, aby móc się wyszaleć, przeżyć kilka przygód i cieszyć się życiem!

Dobrze jest wiedzieć, że mogę pracować jak najciężej i od czasu do czasu pozwolić sobie na długi weekend, ale nie zrozumcie mnie źle - wciąż się uczę i nie jestem jeszcze ekspertem w zarządzaniu czasem!

Jaki jest Twój najbardziej pracowity okres i jak zarządzasz swoim obciążeniem pracą?

Święta Bożego Narodzenia to zdecydowanie najbardziej pracowity okres w roku dla mnie i jest to w dużej mierze proces prób i błędów, jeśli chodzi o najlepsze sposoby radzenia sobie z zapotrzebowaniem. W tym roku byłam przygotowana i ustaliłam terminy realizacji zamówień i rozmów końcowych, a także dobrze zarządzałam swoimi dniami - wcześniej zaplanowałam swój kalendarz, tak abym mogła zmieścić się w pracy i nadal cieszyć się świętami!

Jaki jest Twój ulubiony druk na Boże Narodzenie?

W okresie Bożego Narodzenia prowadzę warsztaty kaligrafii i korzystam z opcji pięknych jedwabnych naklejek od instantprint. Uwielbiam też aksamitne laminowanie wizytówek, które nadaje im luksusowy i profesjonalny wygląd. W ostatnim czasie wprowadzam na rynek moje pierwsze limitowane edycje na plakatach A4 z jedwabnego papieru.

Jaka jest Twoja najlepsza rada dla firm, aby przetrwały świąteczną gorączkę?

Moja najlepsza rada dla firm w okresie Bożego Narodzenia to w pełni wykorzystać ten czas i radość, która może się z nim wiązać! Starając się nie pozwolić, by zwiększone obciążenie pracą stało się stresem, ale przyjemnością, można sobie dobrze radzić i potencjalnie zabezpieczyć się na spokojniejszy styczeń, kiedy wszyscy schowają się ze swoimi groszami.

Jak najlepiej wykorzystać przestój w czasie Świąt Bożego Narodzenia?

Moja najlepsza rada dotycząca zarządzania przestojem w czasie świąt to dobre zarządzanie czasem i znajomość swoich ograniczeń, jeśli pracujesz z zamówieniami! Dla mnie opcja produktów drukowanych była świetna, ponieważ mogłam je przygotować na początku roku, aby zminimalizować obciążenie pracą w grudniu.

Tak ważne jest, aby cieszyć się Świętami Bożego Narodzenia w gronie rodziny i przyjaciół, więc im lepiej jesteś przygotowany do sprzedaży, sprzedaży, sprzedaży na początku grudnia, tym więcej czasu będziesz miał na relaks i delektowanie się świątecznym puddingiem!

Asikara

Następnie poznaj Laurę, założycielkę Asikara, żywej, kolorowej marki modowej inspirowanej Afryką, która specjalizuje się w produkcji współczesnych tkanin.

Co zainspirowało Cię do założenia firmy?

Do założenia własnej firmy zainspirowało mnie ukończenie studiów: Poszukiwanie pracy i znalezienie miejsca w branży mody było dla mnie trudne. Z pomocą rodziny i przyjaciół założyłam więc swoją markę.

Jaki jest Twój najbardziej pracowity okres i jak radzisz sobie z obciążeniem pracą?

Najbardziej pracowite okresy to lato i Boże Narodzenie, kiedy ludzie mają wakacje, ponieważ właśnie wtedy chcą wydać trochę więcej na modne ubrania. Kluczem do sukcesu jest bycie zorganizowanym i gotowym na wszystko, ponieważ nigdy nie wiadomo, co kryje się za rogiem.

Jaki jest Twój ulubiony produkt drukowany do celów marketingu świątecznego?

Obecnie staram się zwiększyć świadomość marki, więc ulotki - które wymagają dobrej oprawy wizualnej - są świetnym, łatwym sposobem na poinformowanie ludzi o marce. Mogę je rozdawać na imprezach, a nawet wysyłać w paczkach do stałych klientów.


Jaka jest Twoja najlepsza rada dla firm w okresie świątecznym?

Upewnij się, że masz dużo zapasów i dobry system wysyłki. Nie wszyscy kupujący są sprytni; niektórzy wolą zakupy w ostatniej chwili, więc upewnij się, że masz opcje, które odpowiadają wszystkim.


A jak zmaksymalizować czas przestoju małej firmy w okresie Bożego Narodzenia?

Upewnij się, że masz jakiś punkt odcięcia, nawet jeśli jest to tylko jeden dzień. Zamknij sklep i zrelaksuj się - zasłużyłeś na to tak samo, jak wszyscy inni. Im bardziej wydajny będziesz przed świętami, tym łatwiej będzie Ci utrzymać tę wydajność po krótkiej przerwie.

Diana Celine Photography


Na koniec poznaj Dianę - założycielkę Diana Celine Photography, rodzinnej firmy fotograficznej. Oprócz portretów noworodków, rodzinnych i zwierząt, firma oferuje również fotografię specjalistyczną, w tym motywy związane z wróżkami i Alicją w Krainie Czarów.


Co zainspirowało Cię do założenia firmy?

Pracowałam w firmie fotograficznej i byłam w trakcie oczekiwania na pierwsze dziecko. Tuż przed pójściem na urlop macierzyński firma musiała zmienić lokalizację i to dość daleko. Po urodzeniu syna zdecydowałam, że chcę pracować dla siebie i we własnym wymiarze godzin - i nigdy nie oglądałam się za siebie!

Jaki jest Wasz najbardziej pracowity okres i jak radzicie sobie z obciążeniem pracą?

Jesteśmy dość zajęci przez cały rok ze względu na marketing i planowanie z wyprzedzeniem. Najwięcej pracy jest oczywiście w okresie Bożego Narodzenia, kiedy trzeba być super zorganizowanym. Kończy się to dodatkowymi godzinami pracy, ale warto, ponieważ w okresie Bożego Narodzenia i Nowego Roku mamy dwa tygodnie wolnego, aby zregenerować siły! Planujemy z wielomiesięcznym wyprzedzeniem wszystkie sezony i zawsze upewniamy się, że mamy wszystkie ulotki, których potrzebujemy w związku z nadchodzącymi promocjami.

Jaki druk jest Twoim obowiązkowym elementem świątecznych działań marketingowych?

Moim ulubionym drukiem, z którego korzystamy najczęściej, są ulotki A6 o wysokiej gramaturze, aby pokazać, że oferujemy produkt wysokiej jakości. Jest to dla nas idealne rozwiązanie; możemy je wrzucić do torby lub położyć na innych ladach sklepowych, nie narzucając się zbytnio.

Zawsze drukuję ulotki dwustronne, ponieważ ludzie lubią mieć jak najwięcej informacji. Irytuje mnie, gdy po odwróceniu ulotki okazuje się, że jest pusta... tyle potencjału zostało zmarnowane! Do naszych ulotek z wróżkami dodałam także spot UV, który dodał im odrobinę magii.

Jaka jest Twoja najlepsza rada dla firm, aby przetrwały świąteczną gorączkę?

Zrób dodatkową milę... nigdy nie jest tłoczno! Zaoferuj klientom kupon upominkowy, który mogą przekazać znajomym; daj im coś ekstra, czego się nie spodziewali, a zawsze będą Cię polecać.

I na koniec, jaka jest Twoja najlepsza rada, jak spędzić wolny czas w czasie Świąt Bożego Narodzenia?

Pamiętaj, że święta to czas dla rodziny i postaraj się spędzić ten czas, robiąc rzeczy, które sprawiają, że się uśmiechasz. Wyłącz komputer, włącz automatyczne odpowiedzi i nie myśl o pracy!

Pamiętaj jednak, że choć Święta Bożego Narodzenia są ważne dla Twojej firmy i klientów, to jest to także czas, który powinieneś spędzić z przyjaciółmi, rodziną i bliskimi.